Geld besparen door te onderhandelen over de (pakket)tarieven van je provider . |
Stap 1: Pakket inventariseren
Allereerst heb ik ons zogenaamde all-in-one pakket onder de loep genomen. Wat gebruiken wij nu werkelijk? En wat bleek… we benutten de diverse mogelijkheden van ons abonnement totaal niet. Dus daar viel sowieso al op te besparen. Door een minder uitgebreid pakket te kiezen.
Stap 2: Providers vergelijken
Vervolgens heb ik de pakketten en prijzen van verschillende aanbieders online vergeleken. Hier een overzichtje van gemaakt. Met de verschillende maand- en jaarprijzen (incl. de aanbiedingen) voor all-in-one en losse abonnementen. Voor tv, internet en telefonie. Toegegeven het kost wat tijd, maar als je succesvol wilt afdingen en besparen, kom je zo goed beslagen ten ijs.
Stap 3: Bellen en onderhandelen huidige provider
Met alle informatie bij de hand, heb ik vervolgens onze huidige provider gebeld. En aangegeven dat we overwegen over te stappen naar een andere aanbieder nu ons contract afloopt.
Het onderhandelingsgesprek
Tussen neus en lippen door vraag ik: Of de provider voor vaste klanten ook een aantrekkelijke aanbieding heeft…. U kunt gebruikmaken van de optie die nieuwe klanten ook krijgen… Hmmmm… (stilte)… Dat aanbod vind ik eigenlijk wel wat magertjes. Wij zijn al enkele jaren vaste klant… (stilte) … en de concurrent biedt eenzelfde pakket toch wat voordeliger aan… (stilte)… Is het misschien mogelijk om als vaste klant pakweg €15 korting per maand te krijgen op het gekozen all-in-one pakket?.... Heeft u een momentje? Dat moet ik navragen… (wachten, wachten….)…
Mevrouw, dat kunnen wij helaas niet doen…. Oooh? Wat jammer … Ja, maar ik kan u wel €12 korting per maand geven… (stilte)… Prima, maar is het dan mogelijk om een nieuwe modem te ontvangen? Nieuwe klanten krijgen die toch ook?... Dat moet ik even navragen, want dat is ongebruikelijk... (wachten, wachten…)
Mevrouw, een modem geven doen we niet… (stilte)… He, dat vind ik vervelend, want dan is die €12 korting per maand eigenlijk een sigaar uit eigen doos. Want, ik vrees dat onze modem binnenkort de geest geeft. Is al enkele jaren oud en heeft al wat problemen gegeven. U kunt dat nakijken… (stilte)…. Ik begrijp uw situatie mevrouw… Nou, ik denk dat ik dan toch nog even verder kijk bij een andere provider. Dat begrijpt u toch wel?... (stilte)… Ik zal nogmaals vragen wat de mogelijkheden zijn... (wachten, wachten, wachten…)…
Mevrouw, een nieuwe modem is mogelijk, maar… dan wordt de korting €10 per maand. …. (stilte) …. De radertjes draaien bij mij. Ik vraag mij af: is een modem zo goedkoop qua inkoop? Dat ik die uiteindelijk toch krijg door €2 in te leveren op het nieuwe maandbedrag? Anyway: ik ben al met al tevreden met de deal en stem in. In totaal €120 bespaard plus een modem cadeau. Geen slecht resultaat vind ikzelf.
Volgend jaar een nieuwe ronde onderhandelen over de prijs van het abonnement met de provider. Of er dan nog valt te besparen, is te bezien. Misschien toch maar eens overstappen naar een andere partij…. Ach dat zien we dan wel…
Onderhandel jij met je provider over de prijs?
photo credit: Images_of_Money via photopin cc-->
Hier zit ik zelf ook al een tijdje over te aarzelen, maar na het lezen van dit artikeltje ga ik de stap ook zeker wagen !! Ik hoef niet zo nodig bij deze provider weg, maar het valt me op dat als je bv een krant of tijdschrift opzegt, ze je ook altijd direct een korting aanbieden... ;-)
BeantwoordenVerwijderenHoi Anoniem, Ik zou het zeker proberen. En als je het goed inkleedt/aanpakt, krijg je alsnog korting. Succes. Dagelijkse Bespaartips
BeantwoordenVerwijderen