Ken jij je rechten als gestrande (vliegtuig)reiziger binnen de Europese Unie? Weet je dat je recht op (financiƫle) compensatie hebt? En dat de vergoeding bij annulering, vertraging of overboeking van je (vlieg)reis kan oplopen tot 600 euro per persoon? Claim je schade, want jaarlijks laten EU-reizigers heel veel geld liggen. De vakantiebudgettips bij annulering, vertraging, bagageverlies, om- of overboeking van je (vlieg)reis.
Wat zijn je rechten als reiziger?
Welke rechten je als Nederlandse reiziger hebt, kun je eenvoudig terugvinden op de website van de Europese Commissie: Uw rechten als reiziger bij de hand. Op de site staat overzichtelijk aangegeven welke compensatieregelingen er zijn als je per vliegtuig, trein, boot of bus reist en onverhoopt schade mocht oplopen door vertraging, annulering, om- of overboeking van je reis. En ook op welke vergoeding je aanspraak maakt bij bagageverlies, -beschadiging of vertraging als je per vliegtuig reist.
Budgettips voor een rijke en ontspannen vakantie
Voorbeeld compensatieregeling vliegtuigreiziger
Is je vlucht geannuleerd, overboekt of vertraagd? Dan heb je mogelijk recht op een compensatiebedrag tussen de 125 en 600 euro per persoon. Ook kan het zijn dat je recht hebt op vergoeding van maaltijden en/of een (hotel)overnachting. En verliest de luchtvaartmaatschappij je bagage? Of is je koffer (fors) beschadigd of vertraagd? Dan kan een eventuele schadevergoeding oplopen tot zo’n 1.225 euro.
6 manieren om je recht als reiziger te claimen
1. Zelf een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij via het EU Klachtenformulier. Je doet dat via RefundDesk. De kosten hiervan bedragen 24,95 euro. Hiervoor ontvang je vervolgens: Een brief naar de luchtvaartmaatschappij in zowel de Nederlandse en Engelse taal; een brief voor de nationale toezichthouder in zowel de Nederlandse en Engelse taal en een volledig ingevuld Europees klachtenformulier in zowel de Nederlandse en Engelse taal.
2. Overleggen met het reisbureau waar je de reis hebt geboekt. Zij beschikken over de info, weten hoe jij je recht kunt halen en kunnen je daarbij helpen.
3. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Maak er gebruik van en vraag welke hulpmogelijkheden het biedt bij het indienen van een schadeclaim. Om goed beslagen ten ijs te komen is het belangrijk tijdens de reis adressen en telefoonnummers met medepassagiers uit te wisselen; bijzonderheden van de reis op te schrijven plus tickets, instapkaarten en overige reisinfo te bewaren.
4. Check je reisverzekering. Informeer in hoeverre de verzekeraar je ondersteunt bij het claimen van schade.
5. Doe de Vlucht Claim Service van de Consumentenbond. Eenvoudig het oorspronkelijke vluchtschema achterhalen en gratis claimadvies.
6. Uitbesteden aan gespecialiseerde claimorganisaties die zich bezighouden met het afhandelen van claims.
Gespecialiseerde claimorganisaties gedupeerde reizigers
Er zijn diverse gespecialiseerde bureaus die (vliegtuig)reizigers helpen bij het indienen en afhandelen van een claim. Enkele voorbeelden daarvan vind je hieronder, namelijk:
- Flight Claim Service (ARAG)
Houd er overigens wel rekening mee dat deze dienstverlening niet gratis is. Er wordt een vergoeding voor de geleverde diensten in rekening gebracht. Informeer dus zeker ook even naar de voorwaarden van de organisaties.
Heb je ervaring met vertragingen, annuleringen en om- of overboekingen? En heb je een claim ingediend? Wat was het resultaat? Je reactie lees ik graag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten